torsdag 28. januar 2010

ABC i ord og bilder, runde 2: S

For denne ukens bokstav S i Petunias blogglek har jeg lenge hatt en spesiell plass i tankene. Det kunne ikke bli noe annet enn Skarven. Vertshuset Skarven.

I 1986 startet VertsHuset Skarven opp sin virksomhet i den hvite murbrygga med Skarven Kro og Sjømat restaurant Arctandria. 1. juli 1993 overtok VertsHuset Skarven også den gamle trebrygga. 7. desember samme år åpnet Skarvens BiffHus.

VertsHuset Skarven er lokalisert i to bygninger som ligger vegg i vegg, nede på havnen. I sørbyen for å være mer presis - for de innvidde. Skarven Kro og SjømatRestaurant Arctandria ligger i murbrygga, og Skarvens BiffHus finner du i den gule trebrygga. Alle tilbudene er tilgjengelige gjennom samme inngang.

Opprinnelsen til den gule trebrygga starter sannsynligvis på midten av 1800-tallet, mens den hvite murbrygga er fra ca. 1908, da Tromsø Smørfabrikk (senere Tromsø Margarinfabrikk) startet opp sin virksomhet. Her holdt Tromsø Margarinfabrikk hus helt fram til 1957, da den nye fabrikkbygningen ble tatt i bruk. Eiendomsselskapet som besitter både de gamle og de nye lokalene heter Pellerin (uttales pelleræng - og er fransk), og er oppkalt etter franskmannen Auguste Pellerin, som var opprinnelsen til margarinproduksjonen i Norge.

Etter at margarinproduksjonen i 1957 flyttet til mer moderne lokaler har de gamle bryggene huset forskjellig virksomhet som ; lager, trykkeri, kontorer, arkitektkontorer, glassmester og nå restaurantvirksomhet.

Glassmester har jeg her uthevet da det faktisk var min pappa! Så her har jeg vandret fra jeg var liten jente og skulle på bybesøk. Jeg husker jeg fikk gå i alle etasjene og samle flasker som jeg så kjøpte godterier for. 10 øre stykket for sorte og rosa små salte og sure drops. For en flaske fikk jeg vel 25 øre så tre-fire flasker fylte et helt kremmerhus med godsaker. Farfar jobbet også her, glassmester han også, og det var stas å komme mens farfar fortsatt var her. Han stakk ofte en mynt eller seddel (10 kroneseddel kanskje) i lomma mi. Når jeg ble litt eldre, tenåring, så hadde jeg vaskejobb her for bedriften til pappaen min. Så her har jeg vasket gulv og toalett og kontor i noen timer ja..

Men over til Skarven:

Skarven Kro er husets mest uformelle sted - med øl og vinrett. Her får du også servert enkle småretter som Sellasagne, Tang- og Skalldyrsuppe, Ferske Blåskjell, Reinsdyrsuppe og Biffgryte - pluss nystekte vafler, lefser og mye annet godt. Her finner du både bysbarn og tilreisende innenfor alle kategorier. Romslig!

Skarvens Biffhus tar seg av landbrukssiden, og serverer biff i flere størrelser og varianter - i tillegg til både gris, kylling og får. Grønnsaker og salater finnes selvsagt også. Kje er en av våre spesialiteter, men ofte er det problem med tilgangen på råvarer.


Skarven Bar ligger i BiffHusets 1. etasje. Baren åpner kl 1800 alle dager - untatt søndag og mandag - som er barens hviledager. Aperitiff før middag eller kaffe avec etter middag er en del av konseptet i tillegg til cocktails, drinker, kaffe øl og vin.

Med andre ord et allsidig restauranthus som bør besøkes dersom man er i Tromsø!

17 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, ka anna kunne det bli enn Skarven! Tenk at de har holdt posisjonen i så mange år!
Så hyggelig at du kan tenke deg å være med på spanskopplæring. Jeg visste jo ikke om jeg turte å spørre deg, som er midt i bryllupsforberedelser! Uansett så må vi starte pent og forsiktig. Snakketrening blir en utfordring, det får vi kanskje trene på hver av oss. Vi må i alle fall ha samme lærebok. Jeg kommer tilbake når jeg vi har fått snakka mer om opplegget med "læreren". Klem

Anonym sa...

Ja her har jeg vært å spist deilig mat. Det er en utrolig koselig plass.

Living next to me sa...

endelig et sted en har vært , Og god mat var det også . Utrolig at det er spisesteder for hver bokstav F

Maria sa...

Skarven verkar vara ett trevligt och mysigt värdshus.
Fina bilder!
Trevlig helg!

Madame sa...

Det lyder som et rigtig dejligt sted, I har der! Skarven Kro kunne godt friste mig med et hyggeligt måltid ;-)
God weekend til dig!

Tania sa...

Ser ut som en koselig plass. Flotte bilder også, særlig det første:-)
Ønsker deg en god helg!

Turid Holm Flaa sa...

Skarven tror jeg er verd et besøk, har hørt mye positivt om det stedet.

Anonym sa...

Der har jeg vært en gang og nytt en iskald halvliter i solsteiken. Det var herlig! God helg!

Sologbolig sa...

Nok et nytt flott sted og med mye historie rundt. Bra ! Ha ei flott helg.

Tino sa...

Ser ut til å være et trivelig sted.
Sikkert god stemmning om sommeren.

God helg

Petunia sa...

Blir alltid så sulten og tørst her inne hos deg - av en eller annen grunn;)

Henny sa...

Spændende sted. Der skulle man nok kunne finde noget, man kunne lide at spise, hvis man skulle komme på de kanter.

Maria sa...

Ser ut att vara ett väldigt gemytligt ställe (:

Ha en trevlig helg!

BirtH sa...

Takk for interessant lesning! Skjønner godt at du har fine minner fra tida hvor et kremmerhus med godterier kostet en krone :-) Det er fint med sånne steder hvor en vanket som barn og så på når foreldre eller besteforeldre jobbet. Jeg har mange sånne gode minner.
Fortsatt god søndag!

Anonym sa...

Spansken.
Hei Ellen. Nå forsøker jeg å samle sammen e-postadressene til dere som har signalisert at dere ønsker å være med på spanskopplæring. Om vi nå skulle slumpe til å få noe. Da kan vi bare sende rundt gruppemailer, og se om vi kan bli enige om et opplegg. Finner ikke e-postadresse på profilen din. Om du ønsker det, kan du sende til min e-post: lisbeate@hotmail.com
Eller du kan legge det inn som kommentar på bloggen hos meg.
god søndagskveld til deg. Har du forresten sett på maken til rød januarsol som det vi har hatt i dag?

Melusine sa...

Veldig bra innlegg om Skarven! Jeg fikk absolutt lyst til å avlegge restauranthuset et besøk om jeg er på de kanter :)

HildeS sa...

Hva du vet.....
Jeg må jo minst være i byen i to uker og besøke to steder hver dag om jeg skal rekke over alle stedene du anbefaler..
Og du, det nærmer seg jo bryllup.. Har du fått nerver?