fredag 9. oktober 2009

ABC i ord og bilder, runde 2: D


Så er vi altså kommet til bokstaven D og jeg fortsetter min runde på kafeer og uteplasser i Tromsø. Idag har jeg valgt meg "Driv", som er Tromsø's studenthus og kulturscene og altså åpen for alle.
Nok en gang har jeg valgt en uteplass som befinner seg i en bygning med en lang og rik historie.

I 1902 ble dette bryggehuset bygget som et pakkhus for tørrfisk. Her ble hundrevis av tonn tørrfisk klargjort og pakket før avreise til fjernere himmelstrøk. Det er de som påstår at hvis man er alene i huset og lytter godt kan man fremdeles høre pakkerne arbeide her.

På begynnelsen av 80-tallet var det et krav fra byens unge garde om ungdomshus. Da ble Ungdommens Hus født og i det gamle bryggehuset kom både ungdomskafè, nærradio og øvingslokale for unge rockehåp. Både Anneli Drecker og Espen Lind holdt til her.

I april 2000 tok studentene over huset på kaia. Studenthuset og Kulturscenen Driv var født.


Nå brukes Driv til flere konserter. Sivert Høyem skal bla a ha konsert her nå i oktober!


Eller man kan gå på kafe hvor fredagsquisen er veldig populær..


Her har de slått opp telt ute på selve kaien! Så om sommeren kan man sitte her under tak..

I de 2 øverste etasjene er det selskapslokaler. De brukes også til kurs og konferanser på dagtid.



Et veldig allsidig hus med andre ord. Jeg husker godt fra min ungdomstid at jeg snek meg hit for å se på de kjekke guttene... selv om jeg nok ikke fikk lov da det jo var forbundet med rebelsk ungdom...

Nå har jeg ikke vært her på en stund men jeg har tidligere både vært på kurs her og på jubileumstreff for både ungdoms- og videregående skole.

Så da fikk jeg D-en også på plass!!

31 kommentarer:

Petunia sa...

Det ser ut som et kjempehyggelig sted. det virkerl som dere er veldig flinke der oppe til å ta vare på disse gamle bygningene og det er veldig bra. Vi er ikke så flinke her nede dessverre:/

Evami sa...

Så kjekt med slike hus som kan brukes til det meste:) Konserter,café,resturant... Å så kult at du har egne minner derfra:)

Henny sa...

Det ser fint ud. Det er dejligt, at et ungdomshus også kan se pænt ud. Hvad jeg har set af ungdomshuset i København var fuldstændigt oversmurt i grafitti. Ikke kønt.

Mia sa...

Det är så kul med inslag från Norges vida land. Nu fick jag se ända en litet stycke av vackra Norge, Tromsö får nog komma på listan av önskade resmål :)

mormonsen sa...

Jøss, sånn flott reklame du lager for Tromsøs utesteder. Er innom Driv med ujevne mellomrom, men som regel bare i jobbsammenheng. Blir spennende å se om du finner noe til alle bokstavene. Om nødvendig, kan du jo ta med noen av de nedlagte også, det er jo blitt noen av dem også gjennom årene. God helg til deg!

Living next to me sa...

det skjer mye i Tromsø , mange gode steder å spise ihvert fall.
Det så hyggelig ut også.
Klem.F

Donald sa...

Det var en rigtig god ide at vise bryggehuset. Jeg vidste godt at Tromsø var en norsk by med meget fiskeri, men ikke at der var bygget så store pakhuse eller bryggehuse.

Jeg har set bryggehuse i Trondheim, hvor mange er renoverede, og nogle få står så man frygter at de kan falde sammen.

I Bergen lugter de endnu af sild :-)

Måske sildeolien har konserveret træet?

frk. Bibo sa...

Sikke et spændende sted - det ser virkelig hyggeligt ud og perfekt til koncerter og andre kulturelle begivenheder. God weekend.

Margrethe sa...

Ukens "tur" til Tromsø er like interessant som vanlig. Blir mer og mer overbevist om at Tromsø er stedet for fellesskap og kultur. Gleder meg allerede til neste uke.

Anonym sa...

Dette ser ut til å være et flott sted - dere har mange flotte steder der oppe, har dere ikke? Mange uteseteder, mener jeg å ha lest en gang? En sosial by du bor i!

Anonym sa...

Så koselig strktur på huset. Det ser ut som de har klart å beholde en masse av den gamle sjarmen. Flott bidrag!

Rimkogeren sa...

Fint indlæg - det ser rigtig spændende ud.

Turid Holm Flaa sa...

Trømsø er en herlig kultur- og uteby. Flott innlegg.

Madame sa...

Det ser meget hyggeligt ud - og det er spændende for mig som dansker at blive vist rundt i Tromsø.

Sologbolig sa...

Så flott med slike hus. Ha ei god helg.

HildeS sa...

Sikkert et flott sted, og Sivert Høyem er en kar det er verdt å få med seg, så de som befinner seg i Tromsø da må jo ta turen..

Jeg skjønner jo at jeg er nødt til å besøke Tromsø før eller siden..

Tino sa...

Ser ut til å være et flott sted.

God helg :)

Marita sa...

Jeg har vært der en gang for maaaange år siden. Et koselig sted!

PRINSESSEDRØMMER sa...

For et fint sted! Og så minnet det så fint om bryggen vår i Bergen utenfor... ;-) Koselig!

God helg!

linsky sa...

Det ser ut som et flott sted! :-)

Strikkebesta sa...

Forstår at Trømsø blir kalla Nordens Paris med mange forskjellige uteplassar, men klarer du å oppdrive ein for kvar bokstav i alfabetet er du god!

♥ Gamleheksa ♥ sa...

Så flott hus og fin D-løsning da.Det har skjedd litt av hvert siden sist jeg var i Tromsø, så jeg burde kanskje ta meg en tur snart;)

God helg!

Eli Kristin Magnussen sa...

Flott sted som kan huse det meste, supert! Koselig atmosfære. Er spent på hvor mange cafèer du klarer å presentere fremover :D Tromsø er jo allment kjent for sitt uteliv - nå også for sine cafèer fremover, hi-hi!

Herlig reklame og artige innspill fra nord :D

Margrethes hus og hage sa...

Så morsomt med så mye historie :) Et artig D-innlegg!

Ønsker deg en fin helg videre. Hilsen Margrethe

Marit Johanne sa...

Så spennende å få være med på tur rundt i byen din. Det ser ut til å være mange fine steder.

Camilla Elstad sa...

Flott med mange utesteder å velge mellom, da kan man finne sitt favorittsted :)

Gunsside sa...

Flott med ukens informasjon fra en spennende by

PS: takk for kommentaren i datainnlegget, helt enig: ser mindre og mindre på TV ;)

TorAa sa...

Jeg må bare innrømme: Kun vært der en gang, like før dette flotte hus ble overtatt av studentene.
Virkelig spennende bygning som jeg håper er brannsikret etter alle kunstens regler.
Det er så utrolig mye historie i denne vakre bygningen.
Takk for at dette D-valget.

Beklager sen kommentar og innlegg denne uken.
Det er her:
http://toraamusic.blogspot.com/

linn kr/sykepleier sa...

Så spennende historie, likte det med lyden av pakkere som ikke er der.
Stilig innlegg! :D

Melusine sa...

Det var en utmerked D du fikk på plass! Informativt og interessant, med fine bilder :)

Anonym sa...

Ser veldig flott ut der. Skal bli artig å følge alfabetet i kafeer. Kanskje dukker det opp noen minner - jeg bodde i Tromsø i et år i urtiden (76-77).