fredag 19. februar 2010

ABC i ord og bilder, runde 2: V

Etter visningen forrige uke av mitt mulige bryllupsundertøy, fortsetter jeg denne uken rundt om i Tromsø by. Bokstaven er V og jeg har valgt meg Verdensteateret i Tromsø.

Tromsø huser dette flotte bygget. Verdenstearet Kino. Kinoen er Norges eldste kommunale kino som ble bygd for dette formålet og som fortsatt brukes til å vise film. Salen har 216 seter og ble opprinnelig bygd for stumfilm.
Verdensteateret åpnet den 4. juni 1916, til stor begeistring for byens befolkning. Fra kinoen åpnet har man beundret den vakre bygningen, og dens interiør. Særlig Sverre Macks veggmalerier fra 1921, med motiver fra folkeeventyrene, har vakt oppsikt.
Her har jeg vært maange ganger på kino da dette var kino nr 2 før Tromsø fikk et nytt flerkinobygg. Vi likte alltid å gå på kino her da setene var så gode. Nå vises det filmer her for medlemmer i filmklubben og også under Tromsø internasjonale filmfestival. Nå er jeg mere fan av blockbuster-movies og har til dags dato ikke sett en eneste filmfestival-film så mine dager som Verdensteater-gåer er over.

Verdensteatret Kafé og Bar AS åpnet i januar i 2006 i foajéen til Verdensteatret Kino.
Verdensteateret er blitt en lun kafé med god stemning og behagelig interiør. Uteservering i Storgata er heller ikke å forakte. Gå dit og diskuter europeisk film kontra amerikansk, mens du drikker deres rimelige Cava!


Jeg har bare vært her etpar ganger. Klientellet er litt for ungt for meg. Men kaffen er god og croissantene likeså.

Verdensteaterets kafe er trendy og fresh for de som liker det. Og kafeer i Tromsø får vi visst aldri nok av...

God helg til alle!

14 kommentarer:

BirtH sa...

I dette bygget har jeg heller ikke vært, - men jeg har vært på kino i Tromsø :-)
Ha en god og glad helg!

Anonym sa...

Skal si Tromsø har mange serveringsteder og kafeer. Koselig å "hilse" på Verdensteateret også. Ha en riktig god helg!

Madame sa...

Det er spændende for mig som dansker at få lidt at vide om din by - jeg har besøgt den, men har desværre ikke set Verdensteateret :-)

Ha' en rigtig god weekend!

Maria sa...

Detta var ett fint V-inlägg med fina bilder och intressant text!
Trevlig helg!

Maria sa...

Mycket intressant inlägg till v temat och det är så kul att få lära känna nya platser:)
Ha en trevlig helg!

Anonym sa...

Her var jeg mye dengang kinoen var her. Men har vel akkurat vært i døra til kafeen. Jeg savner egentlig et godt, gammeldags konditori i Tromsø. Med både duftende fersk gjærbakst og deilige kaker.
Ja, jeg er glad i utsikta. Har alltid vært bortskjemt med å ha god utsikt, og jeg pleier å si at jeg vet ikke hvilket vær det blir, dersom jeg ikke ser have. Jeg bor på Sør-Tromsøya.
Som vanlig, et flott ABC-innlegg fra deg!

Living next to me sa...

det er mange fine steder i Tromsø . Nå er det en stund siden vi var der men det virker som du ikke må gå langt for å få deg vått eller tørt..HA en fin helg
F

TorAa sa...

Veldig spennende.

Det var en gang i tiden også et Verdensteater i Oslo. Jeg husker jeg som barn hørte om det, som forlengst er gått ut av historien.

Men, skal etter sigende fortsatt være et Verdensteater i Sarpsborg.

Kjenner du OL-logoen og bakgrunnen?
http://toraamusic.blogspot.com/

Petunia sa...

Tromsø er virkelig en by verdt å besøke. Du får vist oss mange koselige steder når man kommer dit som turist:)

Henny sa...

Hvor er det godt, at man har valgt at bevare biografen. Man har ødelagt utroligt mange flotte biografer fra begyndelsen af forrige århundrede og erstattet dem med noget, der sikkert ikke kommer til at holde i 20 år, før man er træt af det "moderne" design.

Tania sa...

Flott V!
Ønsker deg en god helg:-)

linsky sa...

Interressant lesning!
God helg! :)

Sologbolig sa...

Å her har eg vert på kino ! fra den tid eg studerte i Tromsø...eg elska den byen ! Ha ein fin lørdag.

Marita sa...

KJempebra! Hva jeg har lært om Tromsø disse ukene.