fredag 5. mars 2010

ABC i ord og bilder, runde 2: X

Vi er kommet til bokstaven X i alfabetet. En vanskelig bokstav men jeg har klart å løse denne også. Nemlig en kafe som faktisk heter Kafe X!!

Kafe X er en kafe som drives av og for rusmisbukere i Tromsø. Alle er selvfølgelig hjertelig velkommen men jeg har nok ikke vært her. Kanskje burde jeg kjenne min besøkstid og støtte opp om dette flotte tilbudet. Jeg har her hentet tekst og bilder fra hjemmesiden deres.

Kafé X er 100 % brukerstyrt, det vil si at det er tidligere rusmisbrukere fra brukerorganisasjonene som styrer prosjektet. Det er brukerne selv som legger premissene for den videre utviklingen.

Kafé X drives for å kunne gi tidligere rusavhengige en mulighet til å bli integrert i samfunnet, og dette er en jobb vi ikke kan gjøre om ikke akkurat du kommer innom neste gang du er ute for å gå på kafé.
Kafeen serverer kaffe, te, småkaker, varm lunch hver dag, og vi har middag hver torsdag fra 16.30 til kl 17.30.

Tilbake til livet
Folk som har greid å komme seg ut av rusmisbruket må føle seg trygge. De trenger et møtested med likesinnede, uten frykt for å bli forledet tilbake i rushelvetet.
Kafé X er et sånt møtested i Tromsø som drives av RIO i samarbeid med Marborg og med støtte fra Tromsø kommune.
Foruten et trivelig og rusfritt samvær, tilbyr kafeen rådgivningstjenester og jobbformidling i samarbeid med offentlige etater.

11 kommentarer:

Maria G sa...

Snyggt och fint X!
Trevlig helg!

BirtH sa...

Dette høres ut som et veldig bra tiltak. God løsning på denne vanskelige bokstaven. Jeg fant også et bilde på nettet som jeg brukte :-)
God helg!

Malys krok sa...

Ett flott tiltak som fortjener støtte. Kan det hjelpe så er det jo kjempeflott! Godt løst!

Lykke til med bryllupsforberedeler!
-Margit-

Petunia sa...

Skikkelig fint tiltak og kaffe X er jo et passende navn da. (vi bruker jo ofte ordet eks om tidligere ting...)
Flott valg på boktaven X, Ellen!

Anonym sa...

En X med mening! Jeg har vel ikke tenkt at denne kafeen var åpen for hvem-som-helst, men nå skjønner jeg at jeg bør ta meg en tur innom, jeg og.
God helg til deg!

Anonym sa...

Dette var et flott tiltak som er viktig å støtte opp under. Flott X. Ha en riktig god helg!

Living next to me sa...

høres ut som en fin kafe, som fortjener å bli støttet .flott X
F

Henny sa...

Det er en rigtig god idé med sådan en café.

naturglede/Randi Lind sa...

Flott levert for bokstaven X. God helg!

TorAa sa...

Vilket flott tiltak.
Ikke minst at myndighetene har godkjent den.
Husker godt min (avdøde) sønn startet Arbeidsløses Kafe i Oslo.
Etter samme prinsipper som X i Tromsø.
Da var pinadø helsemyndeighetene ute med en gang for å lage vanskeligheter og stille umulige krav. GRRR.

Tania sa...

Flott tiltak! Og du fikk en fin X:-)