torsdag 12. november 2009

ABC i ord og bilder, runde 2: H


Denne uken har jeg slitt litt med å finne en plass på H blandt Tromsøs utesteder. Det finnes en nattklubb som starter på H men det var liksom ikke helt det jeg ønsket å ha med her. Jeg ønsker å ha med en uteplass hvor man kan spise noe, en kafe eller en restaurant.


Så etter litt grubling og til slutt en A-ha! opplevelse kom jeg frem til at ukens bokstav H, selvfølgelig måtte bli Helmersen delikatesse!

Helmersen ble åpnet for 5 år siden etter at en matglad Tromsøgutt hadde bodd i Italia og virkelig fått sansen for det italienske kjøkken.

Så i hjembyen Tromsø åpnet han en butikk/kafe med alskens godsaker fra det sør-europeiske kjøkken, oster, oljer, skinker, kaldt pålegg i utallige varianer, mat som smaker...
Etterhvert inngikk han et samarbeid med et bakeri i Tromsø "Steike godt" som baker brød og andre godsaker i vedfyrt ovn.
Det er ikke så mange sitteplasser her, men en lang benk under vinduet med barstoler til, holder i massevis til lunsj-sultne Tromsøværinger og for de som er skikkelig tøffe på denne årstiden... så kan man i tillegg sitte ute.
Så her kan man gjøre en handel utenom det vanlige og Helmersen har også Catering for de som ønsker en litt annen mat enn det typiske koldtbordet! Anbefales!!

24 kommentarer:

BirtH sa...

Her har jeg heller ikke vært! Men på "Steike godt" derimot! :-)
Takk for din kommentar! En eller to hårruller i luggen gjør susen ;-)

Camilla Elstad sa...

Takk for den koselige kommentaren :)
Jeg blir alltid så sulten av å stikke innom dine ABC-bidrag :p I helga skal jeg jammen ta meg tid til å stikke innom en kafè eller noe og spise skikkelig god mat!
God helg!

Evami sa...

SÅ spennede plass:) OG så gøy at noen tør å satse!
Her i Trondheim har flere satsa,men vi er ganske træge vi trønderan!
Må ut å handle noen godsaker nå:)

Tino sa...

Mmm så ut til å være mange fristelser der!

God helg :)

Tro Håb og Kærlighed sa...

Uhm - det ser lækkert ud. Helt sikkert et hit, hvis jeg kommer forbi en dag:-)

Tania sa...

Mmm, hørtes snadder ut dette:-)
God helg til deg!

Anette sa...

Här skulle man gärna gå och handla. Eller bara få provsmaka :-) /Anette

Margrethe sa...

Noe så fristende da! Her skulle jeg gjerne vært. Tromsø må være en eventyrlig by med så masse spennende.

Anonym sa...

Denne butikken skulle jeg gjerne ha hatt her i nærheten. Jeg spiser pasta så en skulle tro at jeg var italiener. Sikkert mye deilig snadder å få kjøpt her!
Ha en flott helg!

Marita sa...

åååh, en butikk helt etter min gane, ser det ut til!

Rimkogeren sa...

Tak for din kommentar - Det ser lækkert ud, jeg sidder og får lyst til en tidlig natmad!!

Henny sa...

Uh, italiensk charcuterie er noget af det bedste. Man bliver helt lækkersulten ved tanken.

karna sa...

Takk for smaken ,-)

Living next to me sa...

jeg har lært at en må spise før en setter seg og leser ukens Abc, for det er alltid noe snadder med ...
GOD heølg F.

Mia sa...

Mmm! Hade jag bott lite närmare hade jag nog varit stamgäst!!

Unknown sa...

Åh så ut som et glimrende sted. Etter 8 år i Italia selv, kunne jeg godt ha tenkt meg det samme. men Sørlendinger er bare alt for sære. De nøyer seg med Taco, desverre.

Petunia sa...

Her var det alt for mye godt å velge i. Jeg er glad jeg er stapp mett og kan utette innkjøp til morgen!

Sologbolig sa...

Dette såg flott ut. Kjekt når noen satser på noe nytt og spennende. Ha ein fin dag.

Margrethes hus og hage sa...

Der var det mye godt :)
Ønsker deg en fin søndagskveld. Hilsen Margrethe

Anonym sa...

Så arti at du kom på Helmeersen! Her hender det at skrånaboen og jeg tar opss en kaffe på vei tiljobben om morran. Da føler vi oss riktig dekadente,der vi siotter og vagler oss og beskuer alle de som haster forbi vinduet, på vei til jobben. :)

Irene sa...

Så flott reklame du gir! Artig innlegg .... må se å komme meg en tur til Tromsø skjønner jeg :o)

Hobbygåsa sa...

Ah jeg elsker Italia, så kommer jeg til Tromsø skal jeg garantert besøke denne plassen :-) Utrolig at du klarer å få til dette fra èn by, jeg har da vært i Tromsø og byen var da ikke så stor :-)

TorAa sa...

Så herlig at noen satser på noe så herlig. Jeg er mildt sagt imponert. Det gjelder bare å ta vare på herligheten.

----
PS. Beklager jeg er veldig sent ute med kommentaren. H1N1 har jammen tatt på.
Dog - jeg fikk til et kort Hamsun innlegg på hovedbloggen i dag.
Er du kjent med den?
http://toraa.blogspot.com/2009/11/wordless-wednesday-2009-11-18.html

Melusine sa...

Åh, nå fikk jeg lyst til å ta turen innom den forretningen - det italienske kjøkken har mye fristende og bra å by på!