torsdag 26. november 2009

ABC i ord og bilder, runde 2: J

Tenk at nok en uke er gått. Nå er det jaggu ikke lenge igjen til jul. Trivelig synes jeg!!

Ukens bokstav er altså J. Jeg jukser litt på ukens byrunde og bruker "slang-ordet" på en uteplass for å klare J'en. Tromsø Jernbanestasjon blir ALLTID kun kalt for Jernbanen, så jeg håper jeg er tilgitt!

Jernbanen er et utested i Tromsø som etablerte seg tidlig som kultplass på grunn av sin gjennomførte tematiske innredning - spesielt siden det ikke går noen jernbane til Tromsø.

Her går servitørene i konduktøruniformer, og det meldes jevnlig togavganger til steder som Kautokeino og Murmansk over høytaleranlegget.


Møblene er hentet fra tog for å gi den rette følelsen :-) Serveringen på dette stedet er ikke all verden når det gjelder mat. Det er vel kun lapskaus som selges her, bortsett fra mengder med øl og vin til tørste Tromsøværinger. Jernbanen har alle rettigheter.

Veggene er prydet med togrekvisitter. I Tromsø der vi aldri fikk en jernbane, altså en sånn ordentlig en, med tog og greier, så fikk vi altså i hvertfall en jernbanestasjon.

Med litt fantasi så kan plassen minne om en ordenlig stasjon. Det meste av interiøret er hentet fra gamle tog som traffikerte den delen av Norge som faktisk har skikkelig jernbane.

Dette er en plass for byens vante utegåere. Et litt rustent klientell kan man vel kanskje si. Godt voksne mennesker som har vært ute en vinternatt før.

Jeg har bare vært innom her etpar ganger og det fristet vel ikke helt til gjentakelse heller. Men jeg måtte jo få til en J og Tromsø by's uteliv er preget av mangfold så jeg syntes det var greit å ta med togstasjonen vår!
Ha en flott helg alle sammen!

20 kommentarer:

Anonym sa...

Takk for hyggelig kommentar! Julebord med borettsalget i dag. Julebord på jobben den 4.12., men da er jeg på Gran Canaria, så det går jeg glipp av.
Imponerende at du finner en uteplass med en ny bokstav til hver gang. Overhodet ikke juks å skrive Jernbanen, jeg har nå helt glemt at det heter Tromsø jernbanestasjon. Ei riktig god helg til deg! Klem

Rimkogeren sa...

Tak for sangen på min blog.
DEt var da et skønt sted. I Berlin fandtes et spisested indrettet som en toiletbygning.
Møntindkast på fordøren. Stolene var toiletter, maden blev bragt ind i bækner, potter og vinen i urinkolber....

Maria sa...

Vilken härlig plats. Fina bilder!
Trevlig helg!

Louise Aaen sa...

spændende at læse om livet i Tromsø. Jeg kan stadig ikke komme mig over, at I ikke får solen at se de næste 2 måneder. Kh Louise

Turid Holm Flaa sa...

Det var skikkelig flott og gjennomført innredning. Og det er jo bra at det er alternative utesteder.

♥ Gamleheksa ♥ sa...

så artig med Jernbanestasjon o Tromsø, må si jeg kikket to ganger, for jeg mente da at NSB aldri har kommet seg så langt nord. Interiøret var jo bare flott, synd at klientellet ikke er det beste da :( Tror jeg møtte noen av dem da jeg var i Tromsø som 14-åring. Kan ikke huske noen som var edru! Slik er vel ikke alle i byen???

Mia sa...

Vilken kul och orginell idé och en aldrig så liten känga till NSB kan jag tänka mig ;)

Petunia sa...

Så stilig at de har de benkene:) Det så veldig trivelig ut der da! Koselig julegate utenfor også:)

Irene sa...

Heisann ... enda et flott "jernbaneinnlegg". Artig å se hvor forskjellige de likevel er! Utrolig hvor mange utesteder dere har i Tromsø. skal man gå "lysløypa" der så må man bruke flere kvelder! Ha en flott helg!

Marita sa...

Kult. Drømmen om toget som aldri kom til... Tromsø. Flott beskrevet og som du sier, utelivet er jo for alle og alle finner nok sin plass å trives på.

Elisabeth sa...

Stilig J-bidrag.

God helg!

Anonym sa...

så stilig innredning på utestedet da! Det som jeg synes var råstilig; at de melder togavganger til plasser med jevne mellomrom. Tøft :-)

linsky sa...

For et artig sted! :)

Henny sa...

Hvor morsomt, at man har en "jernbanestation", når der ikke går tog! Ja, der er næsten ingen grænser for, hvad man kan bruge som indretningstema, bare man er tilstrækkeligt gennemført.

Mona sa...

Originellt med en "järnvägsstation" utan järnväg! Men vad bra att ni har ett ställe där ni får uppleva lite tågatmosfär.

Living next to me sa...

takk for kommentar men jeg lurer på om dere spiser hjemme i Tromsø noen gang Flott F.

Sologbolig sa...

Det var ein skikkelig tøff innredning og artig kommet på. Ha ei fin helg.

Gunsside sa...

Kul og gjennomført innredning.
Veldig bra at det er alternative utesteder
Ha en god helg ;)

Lene sa...

Så knalltøffe lokaler :) Det finnes noe lignende på Lier, ikke så langt unna Drammen, hvor jeg bor. Ehh.. Lignende og lignende - ikke på langt nær så tøft, men dog noen gamle togvogner som er gjort om til cafe. Og så er der loppisbutikk i de gamle stasjonsbygningene :)

Tror vi må ta turen innom her neste gang vi er i Tromsø :)

Tania sa...

Stilig det her! Det skal jammen litt til for å finne et sted til hver bokstad, synes du er knallflink;-)