torsdag 19. november 2009

ABC i ord og bilder, runde 2: I

Tenk nok en uke er gått og ABC runden denne gang er kommet til bokstaven I. Jeg fortsetter ferden rundt Tromsø sentrum og har idag havnet på Sushi/fiskerestauranten Il Mare!

Bildet er litt mørkt da det jo nærmer seg mørketid i Tromsø og jeg ikke fikk tatt bilde den lille halvtimen vi har dagslys... om 2 dager mister vi solen helt til 21. januar!!


Inngang fra kaien i Tromsø, bildet "lånt" fra nettet. Vi har ikke snø enda så det lyver litt men lyset var fint.

Il Mare åpnet i 2004. Da overtok de lokalene etter en annen restaurant. Som navnet sier så er dette en fiskerestaurant. Her kan man få den rå (Sushi) eller tilberedt på annen måte men de serverer også kjøtt her.

Dersom man velger "glassverandaen" så sitter man praktisk talt rett på kaia!

Her fra baren, der man sitter i dype sofaer og konverserer mens man venter på bordet sitt.

Eller man kan velge å faktisk sitte i baren, noe jeg personlig liker veldig godt. Å sitte på en barkrakk og dingle med bena.. avslappende...


Jeg må innrømme at jeg faktisk ikke har spist her men har hørt at kveiten skal være fantastisk god, i tillegg til en skikkelig Il Mare bouillabaisse, ekte fransk fiskesuppe med blåskjell (i skjellene) , scampi, kamskjell, laks og marulk. Denne har jeg fått varmt anbefalt men har liksom ikke kommet så langt.

Med tid og stunder skal jeg vel få prøvd ut Il Mare også!

26 kommentarer:

Sologbolig sa...

Ser ut som en flott restaurant dette her. Eg liker godt fiskerestauranter. Ha ei god helg.

Tro Håb og Kærlighed sa...

Sushi er skønt. Uha, at solen helt forsvinder allerede om 2 dage. Jeg synes selv, det er alt for mørkt her i Nordjylland, men solen er jo oppe over skyerne - i hvert fald noen timer.

Gunsside sa...

Spennende fiskerestaurant !
Takk for "turen"

Anonym sa...

Har aldri smakt sushi - sånn er det å være kresen - men denne restauranten kunne jeg mer enn gjerne besøkt. Vakkert sted. Ha ei fin helg!

Ellen sa...

Randi! Jeg har heller aldri smakt Sushi og tviler på at jeg noengang kommer til å smake på det. Det nytter ikke at "alle" sier det er sååå godt.. Det er bare tanken på det.. det bare frister ikke!!

Rimkogeren sa...

Det ser spændende ud - Jeg kan se at jeg ikke skal pibe over vores 7t52m

Catherine sa...

Flotte billeder.. den restaurant ser spænende ud.. og værd et besøg næste gang jeg kommer til Norge.

Tak for kommentar på min blogg - God helg fra Danmark

frk. Bibo sa...

Uhm, det ser hyggeligt ud. ;) God weekend

Turid Holm Flaa sa...

Tromsø er jo blitt en storby og har det meste. Fisk er bare godt :-)

Vibeke sa...

Jeg har boet i Nordnorge, Narvik nærmere bestemt, i 2 år, og jeg blev noget forbavset over hvor mørkt der var i disse måneder, det er nu over 30 år siden.
Sushi har jeg aldrig smagt!

Madame sa...

Det må være lidt mærkeligt at bo så højt mod nord, at I har mørketid :-) Jeg synes, der er mørkt her - men det er jo ikke sandt i sammenligning med Tromsø.
Jeres fiskerestaurant ser hyggelig ud!
Ha' en god weekend, Ellen!

Catherine sa...

Spænende med en så flot fiskerestaurant så langt nord.. :)
God Helg fra varme Aalborg

Anette sa...

Men du har ju lite Italien i Tromsö också :-) Fast det är kanske inte lika varmt förstås! /Anette

Petunia sa...

Jeg er gladi fisk, men har tilgode å prøve sushi. (Ingen planer om å teste det ut i nærmeste fremtid heller. Hehe).
Men lokalen her var jo riktig så stilfulle og innbydende.
For litt siden var det en kontroll av mattilsynet her i Bergen der de hadde vært rundt og sett på de hygeniske forholdene på diverse restauranter/kaffeer ol her i byn. Jeg er helt sjokket over resultatene. Steder som blant folk blir sett på som "litt finere" fikk strykkarakter.
Verden vil bedras!!!

Marita sa...

Og jeg som var ganske sikker på før jeg åpnet bloggen din at nå kom Ishavskatedralen. Så bra jeg tok feil! Dette stedet ser utrolig trivelig ut!! Snakk om å bli avstandsforelsket i Tromsø, du (moi)

Anonym sa...

Både eldsten og jeg er glade i sushi, og vi har spist på Il-mare mange ganger. Det er spesielt koselig å sitte på glassverandanen med orkesterplass til Tromsøsundet.
Takk for koselig kommentar. God helg til deg. :)

Living next to me sa...

Hvilken by dette er at en kan fylle hel abc med spisesteder...flott innlegg.og by F.

Mia sa...

Fisk och fisksoppa också, st¨år bland mina favoriträtter, ser ju dessutom ut att man kan förtära havets delikatesser i vackra, stämningsfulla lokaler. Imponerad över stans alla utesteder :)

Anonym sa...

Ser flott ut der. Jeg har prøvd meg på sushi, men syns ikke det er noe. Rå kråkebolle er ganske godt, til liks med rå laks. Utover det sverger jeg til varmebehandling av sjømaten.

Henny sa...

Det ser ud som et rigtigt dejligt sted. Il Mare: Et godt I.

Strikkebesta sa...

Fint å lære stadig nytt om heimbyen din.

Lappedamen sa...

Å, nå fikk jeg virkelig vann i munnen. Høres flott å sitte på glassverandaen. Du må bare se å få prøvd restauranten.

Vilt og vakkert sa...

Heisann!
Så koselig at du stakk innom bloggen min. Et artig påfunn du har der med å gå på "jakt" i Tromsø. Fin måte å presentere byen din på, men det har du sikkert hørt før!
Tromsø er ikke den byen jeg har besøkt så ofte. Godt med oppfrisking og oppdatering.
Fant fram et papirbilde i dag av et måltid vi hadde på fiskerestauranten ved stranda i Amalfi.
Det er den skjønneste havsalaten jeg noen gang har smakt. Sundt og godt!
Får skanne bildet inn og legge det ut ved første anledning.
Ha fortsatt god søndsg!

TorAa sa...

Du verden hvor du får meg til å velge Tromsø som reisemål- helt fortryllet ble jeg

Irene sa...

Å så koselig sted! Nå har du presentert så mange fine steder for oss, at det skal bli vanskelig å velge hvem som skal besøkes neste gang jeg kommer til Trømsø. Spørs om jeg ikke må legge hele sommerferien hit for å komme meg gjennom hele løypa!

linsky sa...

det høres ut sm en skikkelig flott restaurant! Den må du prøve ja!